FORUM

Tilbake til forum

  • Windsurf tilhenger eller surfebil

    Hallo.

     

    Jeg går med tanker om å oppgradere brett og seil garderoben og nedgradere bilparken.

     

    Kommer til å gå for en tre brett løsning men 85ltr wave,, 105ltr freewave.. og typen 115 liter Starboard Atom

    I tillegg kommer ungen til å begynne å seile aktivt om 2-5 år(håper jeg) og spørsmålet er da..

     

    Hvordan best transportere utstyret rundt. Dersom alt skal opp og ned  på taket for hver session.. blir det litt styr.

     

    Så,, tankene jeg gjør meg er at jeg enten

     

    1. Kjøper en tilhenger alla GT hengeren.. til rundt 28000 nok.. Dette er en OK løsning.
    2. Alternativt ser jeg på en en bil løsnings hvor jeg kan ha utstyret permanent i bilen. Drawbacket med dette er at de fleste modellene jeg har sett på Finn,, er av Kassevogn format og ser mindre innbydened ut som vanlig bil. Det blir en standard Toyota HiAce,, WV Transporter, Ford Transit eller lignende.  Jeg ser og at dette finnes litt mindre kassevogner på marketedet ala Opel,, Peugeot og Citroen.
      1. Jeg har da følgende krav.
        1. Må ha plass til 3 personer foran
        2. Må rommet 3-4 bølge-Free ride brett( Ikke nødvendigvis formula med tilhørende lang mast)
        3. Bilen må kjøre som en bil og ikke kassevogn.

     

    Er det noen som har råd, synspunkter eller erfaringer å komme med når det gjelder dette?

    • 03.01.15 02:49
    • Av Oien
    • 15 svar
  • Råd mottas..

     

  • Har hatt 2 surfebiler før, begge transporter T4. Grei å kjøre, men dyr å reparere noe som skjer ofte...

    Hiace eller eldre transit hadde jeg ikke orket å kjøre lengre enn rundt på østlandet med pga kjipe biler, rust, dårlig komfort og bråker mye inni kupeen.

    Kjører nå en mondeo som også er dritt, men mye bedre komfort og jeg har utstyrer inni eller på taket.

    Henger er veldig praktisk, men ikke fullt så gøy hvis du skal kjøre eks til varberg og må holde 80 kmt på motorveien.

    Men med henger kan alt stå låst og klart til neste surfetur i stedet for å kjøre rundt med lukten av neoprensokker i bilen selv om du kommer litt senere frem :-)

    Jeg går for henger når jeg trenger plass til flere på surfetur.

  • altså... en vw transporter er ofte dyr å reparere (som han over skriver) og det skjer desverre ofte med alt av vag (les vw, audi). Hiace er skuddsikkert, men bråker mye og bruker mye diesel. Jeg har nå en Nissan Patrol og gleder meg til å bytte tilbake til en god bmw igjen. Surfebil er og blir kjipt i lengden. Mye støy i de svære bilene. Jeg hadde lett kjøpt en henger som kan låses. Ja du kan bare ligge i 80kmt, men hvor mye har det å si? Heller 5timer komfort enn 4timer med støy og vond rygg!

  • Takk for svar Kim og Håvard.

    Da blir det tilhenger. 

     

    Hadde ikke tatt med støy i kupe og vedlikeholdsutgifter i beregningen når jeg begynte å leke med tanken om surfebil. 

    Ønsker dere et vindfylt 2015.

     

     

  • Bruker bare henger. Lettere inn og utlasting osv. Eneste ulempen er langkjøring med 80 som maks på speedometeret. Drømmen er Mercedes GL, Toyota LandCruiser  eller liknende med plass til utstyret i bagasjerommet og heldekkende pleksiglass mellom seter og bagasjerom. 

  • Når det gjelder å løfte ting opp og ned fra taket..

    Har du en bil som du "tør" å laste ting inni, så sparer du en del løfting, pakking, og luftmotstand. På regnfulle dager slipper du problemer med våte bagger.

    Hvis du vil slippe å ha våte seil inni bilen, og unngå å få en regnvåt quiverbag, så kan du kjøpe en Surfbox (http://surfbox.de). P.S. De store får til og med plass til brett inni. 

    Utstyret du nevner hadde kanskje gått inn i min gamle A6 Avant, som er en bil bil med kjørekomfort. Jeg trekker ut et par hodestøtter og justerer passasjersetet så flatt det går, så rekker mine 230 lange brett ca. til B-stolpen. Fullt utsyn til høyre og plass til mat og drikke på seteputen. Det går faktisk to brett i høyden og quiverbag på toppen, og passasjer i baksetet hvis jeg ønsker. Største utstyr jeg bruker 228*67 og 5.4. 

    Når kiden skal surfe er det selvfølgelig ikke sjans. 

     

    • 06.01.15 18:01
    • Av HaraldLorentzen
  • Hadde samme vurderingen i fjor vår. Endte opp med å kjøpe en skaphenger. Jeg har aldri angret på det.

    Når det blåser er det bare å hekte på hengeren. Eneste ulempen er 80 km/t grensen. Om du ikke har hengerlappen fra før av, sett deg inn i reglene.......

  • Har gt henger, går flush med taket på Bmw 3serie. Kommer aldri til å velge annet så lenge jeg kan parkere og låse hengeren trygt. 

    Gt var var mest henger for pengene når jeg sjekket for to år siden. Enkel manuell håndtering med enkel  aksling, allikevel komf på veien i godt over fartsgrensen. Superlett og solide løsninger. Enkelt å sette stativ på lokket for flere brett/sykler. Hadde stor tysse finer skaphenger tidligere, digger gt pga meget lav egenvekt og str. 

    Skinner/spor inni så man slipper å borre eller skru fast rack i aluen. (Bygde rack av aluprofiler) 

    har fire brett og syv seil. Fire bommer og en del master ++ = alt inni

     

     

  • Kan dere legge ut link til denne gt-hengeren?

  • Jeg vurderer en veldig stor takboks. Har sett at Surfbox.de har noen fine, som er laget for windsurfing og som tar både brett og deler av rigg, men denne må jo da bestilles fra Tyskland med hva det innebærer av frakt, MVA, etc.

    Jeg ser også at Skiguard har en Modell 1100 http://www.skiguard.no/no/modell-1100/skiguard-1100-s som er veldig stor og bør kunne ta det meste. Men ser også at denne veier hele 60 kilo. Noen som har erfaring eller tips?