FORUM

Tilbake til forum

• Litt misjonering for Formula-seiling

Det man synes er moro unner man jo gjerne andre å oppleve. Jeg har hatt det utrolig gøy med formula-brettet mitt siden påske og tenkt at jeg bør tipse andre om hvor gøy det er. Det har jo ikke vært et skikkelig lavtrykk her på Østlandet siden påske og bølgebrettet mitt har tørket helt inn. Med et formulabrett er det nesten alltid nok vind. Jeg leste om en som sa at antall mulige surfedager økte fra 20 i året til over 200 der han bodde! Jeg slutter meg til dette. I min uhøytidelige statistikk er det under 1 av 5 ganger hvor jeg har dratt tilfeldig utpå at jeg ikke har kommet i plan. Det gjør at man kan planlegge på en helt annen måte. Det har forandret hele innstillingen min til brettseiling. Nå er det bare å sette av tid og så dra utpå. Om jeg ikke kommer i plan tar jeg det som en tur og øver meg på å pumpe og tacke. For bølgebrettet må jeg se på værmeldingen i god tid fremover og se om jeg kan få satt av tid når det er meldt vind. Det er ikke så ofte at jeg får det til å klaffe selv om familien er velvillig innstilt. Alt er for eksempel klart for at det blir vind en onsdag, men hva skjer? Lavtrykket blir forsinket og kommer ikke før torsdag. Man må time seg inn på lavtrykkene og vinden styrer livet hvis man skal få nok tid på vannet. Så er du en windsurfer men har andre ting enn vinden som styrer livet ditt også? Ønsker du deg mer tid på vannet ? Da vil jeg påstå at det ikke er noe å nøle etter.

Med mye mer tid på vannet kjenner jeg nå styrken og teknikken kommer seg. I fjor var 8,5m mitt største seil. For noen uker siden måtte jeg rigge ned fra 11m til mitt gamle 8,5m freeride seil. I forhold til 11 er 8,5 bare et lite seil. Når det var så stor forskjell mellom 8,5 og 11 tenkte jeg at jeg måtte få meg et 12,5. 12,5 er det sus i! Med mine 90 kg drar det meg i plan lenge før det er antydninger til skum på vannet. Man tror det ikke før man ser det. Hyttenaboen har sett det og har nå kjøpt seg formulabrett. Antagelig ville mange hatt stor glede av å gjøre som ham. Har du et stort freeride seil vil det sikkert være en grei start. Det hadde vært gøy om det ble litt mer formula på Skjærhaldenfjorden på Hvaler.

Mange har sikkert hørt at formula-seiling er veldig dyrt. Jeg får si at det er mye brukt og billig utstyr å få. Jeg har handlet mine formula-saker her og på FINN og utstyret jeg har er mye billigere enn alle bølgesakene mine som forøvrig også er kjøpt brukt her og på FINN. Det er sikkert dyrt hvis man skal være konkurransedyktig i regattaer men målet mitt er bare å få mer tid på vannet.

Jeg skal jo egentlig bli wave-seiler :) . Dere vet sikkert hva jeg tenker på, snille og kloke folk som lever i harmoni med seg selv og naturen. Veldig sterke folk som kan kjøre lenge uten trapes. Det er ikke lett å bli waveseiler med 20 surfedager i året. Jeg har langt igjen og det hjelper å øve.

I høst leste jeg tilfeldig at formula et det brettet som planer tidligst. Så fant jeg brett, finne og mast og seil for 2500 på FINN. Da var det gjort for min del. Etter det første sjokket med fart og power i seilet har jeg nå fått litt dilla. Det er faktisk veldig gøy i seg selv og mye mer enn bare wave-trening. Det er ikke bare at du kommer i plan det er også det at det går så veldig fort, selv i lite vind. Det er jo store seil å håndtere så det er ikke til å unngå at man blir litt fastere i fisken. Det er veldig fin styrketrening, man merker det ikke før dagen etter.

I går fikk jeg betalt for innsatsen på formulabrettet. Da var det 10-12 m/s og fint hvitt skum på fjorden. Endelig skulle wavesakene fuktes. Seil, mast, finne brett og bom så ut som det kom rett fra "dukkestuen" eller "lekebutikken". Det var så knertlite og søtt! Mitt tidligere "beist" av et 6.3m bølgeseil var ikke noe problem å slenge rundt i jibben.

Jeg har meldt meg på Formula-camp i Oslofjorden til høsten. Det hadde vært veldig gøy om det ikke bare var meg som var nybegynner der. Det er mye å lære av de erfarne formula-seilerne og det går fortere å lære om du ikke må finne ut alt av deg selv. Min erfaring er at formula-seilerne deler velvillig av sin erfaring. Det viser seg at dette også er snille, kloke og veldig sterke folk som lever i harmoni med seg selv og naturen :)

Jeg håper det er flere som vil være med på å misjonere litt. Det er meldt litt sol og 3 m/s sønnavind i første ferieuken min. Det er perfekte forhold for en nybegynner, rolig start på dagen og elleville forhold om solgangsbrisen legger på noen sekundmeter. Dette hadde jo vært en katastrofe i fjor men nå gleder jeg meg skikkelig. God sommer!

Ærbødigst

Karl Henrik

• 04.07.14 14:13
    • Av Han med lua
    • 3 svar
  • Alltid hyggelig når folk vil dele sine gleder med andre! Det høres fint ut og hadde jeg hatt hytte ved skjærhaldenfjorden så hadde jeg kanskje hoppet på - til glede for selgere av formula kit, hehe.

Langt ute i Sandefjordsfjorden hvor jeg selv er en del om sommern er det ofte en liten solgangsbris (kanskje ikke i år...) men generelt alt for choppy for formula. Tror jeg. Og i Oslo hvor jeg bor er det vel gjerne både chop og mangel på på stødige svake vinder.

Bare et generelt poeng om betydningen av spots/forhold fra en som aldri har seilt stort utstyr men som gjerne spinner en liten rig på et allround brett i elendige forhold nær sagt hvor og når som helst.

• Ja plane er gøy! Må innrømme at jeg nok så ofte drar frem mitt hjemmesnekrede freeride/formula fra buskene på hytta og sleper ned en godt brukt gammel Nielpryde racingrigg på 9,4kvm og får meg en "bonusøkt" da jeg egentig sjelden innrømmer for meg selv og andre at jeg har større seil en 5,7 og FW brett.

Blir likevel sliten i alle de "riktige" musklene.

sist, i går, sa kona. "Du er desperat, det er jo ikke antydning til hvitt på vannet". Enig i den vurderingen, har jo ikke seilt siden fuerteventura i mai/juni, da med seil 3,2-4,5kvm. Men jammen ble det full planings og vel så det! Utfordrende chop og adrenalin, men farten økte jevnt gjennom økten i følge runkeeperen.  Så mye handler om teknikk og tilvenning. Raskeste km var 34 km/t. Ikke veldig imponerende, men får jo opp samme fart på mitt vanlige utstyr.

Så helt enig i tommel opp for stort utstyr, for en masse bonusøkter og utrolig gøy trening som betaler seg når det "skikkelige" forhold.

• 14.07.14 20:49
    • Av konrad.jamrozy
  • Inni oslofjorden. Halden brygge, bekkenstein osv er det etter min nå ett års erfaring med formula mye mer stabil vindforhold rundt 4-5 m/s enn når det nærmer deg 8-10. Small chopp og godt opp i halvmeter bølger er null problem. Bretta er superkorte, noe som hjelper. Pluss en rigg på 15kg gjør at man holder seg stabilt på vannet. Formula er blitt bread'n'butter for meg! Formula racing konkurranse holdes helt opp i 35knop vind. Der sies at de rigger 10m2 da... Det er rimelig fasinerende.